poniedziałek, 18 marca 2019

"Po drugiej stronie"- Agnieszka Janiszewska- tom 1, tom 2.



Witajcie,
Kilka dni temu, Wydawnictwo Novae Res przysłało mi do recenzji dwa tomy powieści Agnieszki Janiszewskiej pt.” Po drugiej stronie”. Dziś chciałabym się z Wami podzielić swoimi krótkimi dywagacjami na temat wspomnianych publikacji.




 "[...]życie tylko pozornie przypomina prostą aż po horyzont trasę. Trzeba tylko pilnować drogi, by omyłkowo z niej nie zboczyć. I wszystko idzie dobrze,dopóki w pewnym momencie się nie okaże, że dalsza droga na wprost jest zamknięta. Że niespodziewanie pojawił się na niej zakaz wjazdu i trzeba skręcić w bok. Albo zawrócić. Niektórzy postanawiają zaryzykować, zignorować ten zakaz i pojechać dalej. Czasem może się to dać. Znacznie częściej- trzeba ponieść konsekwencje własnej brawury."*


Zastanawialiście się kiedyś, jak duży wpływ na nasze życie ma nasza przeszłość? Czy wspomnienia dziecięcych lat, mają aż tak niebagatelny wpływ na dorosłe życie człowieka? Zapewne wielu z was, nierzadko z uśmiechem na ustach odpowie, że żyje tu i teraz, patrząc z optymizmem w przyszłość. A przeszłość? Wygodnie stwierdzić, że było i minęło... i nigdy nie wróci. Ale czy aby na pewno? 

Los bywa wyrafinowanie przewrotny i nierzadko potrafi sobie o nas przypomnieć i wywołać do tablicy w najmniej spodziewanym momencie. Zazwyczaj, gdy mamy z pozoru wszystko już poukładane, a już na pewno wtedy, gdy właśnie rozpoczynamy nowy rozdział w życiu, niepewnie wkraczając na nieznane ścieżki. Tak się dzieje w przypadku  Blanki Miller, głównej  bohaterki powieści „Po drugiej stronie”. Z końcem sierpnia 1996 roku, kobieta staje w progu swojej dawnej szkoły, tym razem w roli nowo przyjętej nauczycielki. Mury budynku, oraz spotkani na szkolnym korytarzu ludzie sprawią, że na swoich barkach odczuje piętno tego, co zdarzyło się kilkanaście lat temu. Wydarzenia, które tak bardzo  chciała wymazać ze swojego życia,  powrócą jak bumerang…i to ze zdwojoną siłą.



Swoim zwyczajem nie będę Wam zdradzać treści książki, ale nadmienię, a właściwie podzielę się z Wami pewnym przemyśleniem. Kiedy otrzymałam od Novae Res książki pomyślałam, że najpierw przeczytam pierwszy tom i zrecenzuję go, a dopiero w dalszej kolejności zajmę się drugim.Niestety nie było to możliwe, ponieważ Janiszewska od pierwszych stron tak bardzo mocno i świadomie wciąga czytelnika  do świata bohaterów swojej powieści, że nie sposób ją tak po prostu odłożyć kończąc część pierwszą. Tak więc, oba woluminy przeczytałam właściwie w niecałe dwa dni i uważam, że były to najlepsze propozycje literackie z którymi spotkałam się w przeciągu miesiąca. 

Agnieszka Janiszewska jest dyplomowaną historyczką, a szczere zamiłowanie do zawodu przelewa z pasją  na karty swoich książek. Dzięki temu czytelnik powieści „Po drugiej stronie", niemalże odczuwa na swoich plecach ducha historii. Historii, w której spotka się ze zmaganiami zwykłych ludzi z dramatycznymi wydarzeniami drugiej połowy lat siedemdziesiątych w Polsce, oraz okresem stanu wojennego. Wszystko  to opisane jest  w sposób  mocno namacalny, pięknym, niezwykle barwnym i  wysublimowanym językiem, który pozwala rozbudzić wyobraźnię, zachowując przy tym wysoki poziom literacki.  Między innymi, właśnie ten wyważony i niezwykle elegancki styl pisarki spowodował, że z przyjemnością przeczytam jej inne książki. Obcując ze stronami „Po drugiej stronie”, dosłownie wsłuchacie się w nuty tajemniczości, wzruszenia, które tworzą melodię codzienność Blanki, Justyny  i innych bohaterów występujących w książce.

Pisarka w swojej powieści bierze pod lupę takie zagadnienia jak rola przyjaźni, uroki wczesnego macierzyństwa, nieodwzajemniona miłość, wychowanie dzieci po rozwodzie,  oraz relacja z byłym partnerem. Ale nie tylko. Jeśli chcecie się przekonać jakie jeszcze tematy rozwija autorka , koniecznie sięgnijcie po wspomniane publikacje.

„Po drugiej stronie” to idealna lektura dla wszystkich. Dla tych, którzy żyli w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w Polsce, i byli świadkami przemian społeczno-politycznych, oraz dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się o tym jak się wtedy żyło, czego obawiało, o czym się wtedy nie mówiło i dlaczego?


 
Podsumowując,  „Po drugiej stronie”  to przesiąknięta smutkiem i bólem piękna powieść obyczajowa, przesycona historycznym wątkiem w tle, zawarta w dwóch tomach. Jestem pełna podziwu dla Agnieszki Janiszewskiej za napisanie niezwykle interesującej dylogii, która nie tylko przedstawia losy bohaterów, ale przede wszystkim uczy pokory wobec przeszłości. Bo niestety prawda jest taka, że jeśli nie zamkniemy drzwi z napisem ‘”przeszłość” to nigdy, chcąc być ludźmi spełnionymi, nie otworzymy kolejnych z napisem „przyszłość”. Dlatego „Po drugiej stronie” to powieść, która ukazuje emocjonalną walkę z samą sobą i pozwalająca zaakceptować to , co nie zawsze jest zgodne z naszym indywidualnym wyobrażeniem drogi do szczęścia. Czy  więc warto po nią sięgnąć?  Jeśli nie boicie się powieści, która uderzy w waszą wrażliwość, osobowość, spowoduje chaos i wywróci do góry nogami doświadczenie życiowe jakie posiadacie, to nie zastanawiajcie się dłużej i poszukacie tych dwóch wspaniałych tomów na półkach księgarń internetowych. Według mnie warto i bardzo polecam.


Za możliwość przeczytania powieści dziękuję Wydawnictwu Novae Res.

Obecnie współpracuję z:
Powieści zostały przeczytane w ramach wyzwań : 52 książki

Przypis:
A.Janiszewska: "Po drugiej stronie, Wydawnictwo Novae Res, Gdynia,  2019, tom 1, s. 154.

Katja



8 komentarzy:

  1. Będę o nich pamiętała w przyszłości. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc nie znam autorki. Nigdy nie miałam okazji sięgnąć po jej pozycje. Z twojej recenzji wynika że warto a nawet trzeba. Dziękuję 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również nigdy wcześniej nie spotkałam się z piórem Agnieszki Janiszewskiej. Cieszę się, że dzięki uprzejmości Wydawnictwa Novae Res mogłam przeczytać "Po drugiej stronie".

      Usuń
    2. O książkach pani Janiszewskiej marzę od dawna. Ta to kolejna na Liście;)

      Usuń
  3. Ja również nie znam autorki więc z ciekawością przeczytam powieść zwłaszcza,że to czas mojej " wczesnej młodości". Twoja analiza także zachęca do sięgnięcia po książkę.Szkoda tylko,że nie ujawniłaś w tejże recenzji miejsca akcji utworu . Bardzo mnie to ciekawi i intryguje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Mario, nie wspomniałam o miejscu akcji utworu z tego względu, że autorka powieści zabiera czytelnika w różnie miejsca. Akcja dzieje się w Warszawie w której Blanka, główna bohaterka wraca z Poznania.Retrospekcja dzieje się również we wspomnianym Poznaniu, jest też nawiązanie do Gdańska, Krakowa. Mam nadzieję, że moją odpowiedzią jeszcze bardziej zachęciłam do sięgnięcia po recenzowane przeze mnie książki. Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Ta dylogia " wpadła mi w oko" już w momencie jej zapowiedzi. Ta recenzja, potwierdza mój wybór ;)

    OdpowiedzUsuń